Recensie "De Kennisbewaarder"

Recensie Scriptbureau Proeflezeres

Terug naar de info pagina.

“Antropologe Lizette Broere reist af naar Mexico wanneer haar vriend Rick na een bezoek aan de Naicamijn, die bekend staat om zijn enorme kristalvorming, niet meer is gezien. Lizette – Liz – is vastbesloten Rick te vinden maar realiseert zich niet dat, naarmate ze dichterbij komt, het niet alleen heet onder de voeten wordt, ook haar leven is ze niet zeker. Niet iedereen is gecharmeerd van het idee dat Liz tijdens haar speurtocht naar de man die haar lief is, kennis vergaart. Hoewel het duidelijk is dat Rick nimmer levend uit de kristalgrotten kan zijn gekomen, zet Liz toch alles op alles om haar vragen beantwoord te zien.

De kennisbewaarder is een fascinerende roman waarin twee mensen, beiden gedreven door hun interesse voor volkeren en culturen, echter om een verschillende reden een plek op aarde bezoeken die op z'n zachtst gezegd levensgevaarlijk is. Het is ook een relaas van een vrouw die, gescheiden van haar levenspartner, in situaties verzeild raakt hetgeen haar niet alleen wijzer maakt, het geeft haar ook kracht om haar missie te volbrengen.

Het boek blinkt uit in het perfect combineren van de werkelijkheid met fictieve elementen. Veel van wat waarheidsgetrouw is, loopt vloeiend over in fragmenten die geheel uit de fantasie van de auteur zijn ontsproten. Een roman die nagenoeg uit haar voegen barst door hetgeen er plaatsvindt, de realistische sfeer en setting, de beschreven volkeren als de Tarahumara en de Osage-stam.

Enorm fascinerend verhaal met een mooi gekozen opzet, prima verloop en opbouw waarin  voor eenieder uit te maken wat hij of zij gelooft. Al met al een zeer onderhoudend en imposante vertelling. Een ontdekkingsreis op zich. De auteur laat veel aan de verbeelding over maar weet het dusdanig over te brengen dat het visuele plaatje niet zoheel moeilijk te schetsen is. In een toegankelijke vorm geschreven en voortdurend voldoende voeding om de lezer alert te houden. Het einde is erg sterk gevonden.

Roos Boum weet als geen ander hoe ze een geheim bewaart. Door dit toch met de lezer te delen, kiest ze er wel voor dat ze de kennis niet zomaar prijsgeeft. Dit heeft geresulteerd in een uiterst onderhoudende roman die zowel verrast als intrigerend blijft tot aan het slot. Het kan bijna niet anders dan dat het je aan het denken zet, laat twijfelen wellicht. En dat is bijzonder knap gedaan. Hoe dat de auteur is gelukt? Dat is nou juist het geheim...

Scriptbureau Proeflezeres - www.Proeflezeres.nl

Gastenboek

Deel deze site met je Tweeps! (opens a new window) Deel deze site op je Facebook! (opens a new window) Deel deze site met je Hyvesvrienden! (opens a new window)